By پشتیبان on چهارشنبه, 19 بهمن 1390
Category: آموزش اکسل

درس دوم آموزش اکسل

در این درس از آموزش ماکروسافت آفیس اکسل کار با ورکبوک ها و اصول آدرس دهی مطلق و نسبی را آموزش می دهیم. همچنین به کار با سلول ها شامل ایجاد، ویرایش و حذف یک سلول شامل سطر و ستون های آنها می پردازیم.

ذخيره كردن Workbook 

همانطور كه قبلاً نيز اشاره شد Workbook يك فايل است كه ميتواند حاوي تعدادي برگه باشد پس از وارد كردن اطلاعات، لازم است اين فايل را در يك مكان مشخص از حافظه كامپيوتر ذخيره كنيد. با ذخيره كردن Workbook کلیه برگه ها نیز ذخیره می شود براي ذخيره كردن فايل ابتدا روي دكمه Office كليك كرده و سپس گزينه Save As را انتخاب كنيد تا كادر Save As باز شود .

در اين كادر، محل ذخيره شدن فايل را تعيين كرده و در بخش File name نام فایل را وارد کنید و در بخش Save as type گزينه پیش فرض را انتخاب نمایید و بعد دکمه  Save را بزنید تا فايل را با پسوند xlsx ذخیره کند  . در ضمن شما می توانید در بخش Save as type فایل مورد نظر را برای نسخه پایین تر باپسوند .xls برای اکسل 2003 تعریف کنید .

ايجاد يك Workbook جديد

براي ايجاد يك  Workbook جديد روي دكمه  Office كليك كرده و سپس گزينه New را انتخاب كنيد. كادر New Workbook باز ميشود در اين كادر، ابتدا در منوي سمت چپ، گزينه Blank and recent و سپس گزينه Blank Workbook را از بخش مياني انتخاب كنيد.

 {rsmembership category="1"}

باز كردن كارپوشه Workbook موجود

براي باز كردن Workbook هاي موجود ، از دستور Open استفاده مي شود. ابتدا روي دكمه Office كليك كرده و سپس گزينه Open سپس محل و نام Workbook موردنظر را تعيين كرده و روي دكمه Open كليك كنيد.


شناسايي اصول آدرس دهي مطلق و نسبي

از آنجا كه اطلاعات در سلول ها نگهداري مي شود، دسترسي به آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است. به همين جهت هر سلول داراي آدرس منحصر بفردي است كه براي مراجعه به محتويات آن، مورد استفاده قرار مي گيرد. نام ستون و شماره سطري كه سلول از برخورد آنها ايجاد شده است، آدرس سلول را تشكيل مي دهند. به عنوان مثال،  سلول C4 انتخاب شده است نام ستون و شماره سطر سلول انتخاب شده، با رنگ متفاوت ديده مي شود.

در فرمول ها، آدرس سلول به دو شكل استفاده ميشود:

آدرس نسبي:

موقعيت سلول را نسبت به سلولي كه فرمول در آن وارد می شود، نشان می دهد. در اين شيوه آدرس دهي، ابتدا نام ستون و سپس شماره سطر قرار مي گيرد. بعنوان مثال، سلولي كه از برخورد ستون C و سطر 4 ايجاد شده است، داراي آدرس نسبي C4 مي باشد که در شکل بالا مشاهده می فرمایید .


آدرس مطلق :

موقعيت مطلق سلول را مشخص میكند. در اين شيوه آدرس دهي، قبل از نام ستون، يك علامت $ و قبل از شماره سطر نيز يك علامت $ قرار مي گيرد. که بیشتر در بخش فرمول نویسی آشنا می شوید .

برای اینکه شماره سطر، فارسي و در سمت راست باشد شما می توانید طبق شکل زیر عمل نمایید در تب Page Layout روي دكمه Sheet Right-to-Left كليك كنيد .

برای ویرایش یک سلول نیز  بايد سلول را در حالت ويرايش قرار دهيم. در اين حالت يك مكانماي تايپ در سلول ظاهر ميشود كه ميتوانيد به راحتي حروف جديد را در محل آن اضافه كنيد و يا با كليدهاي جهت، آن را حركت داده و بخشي از حروف موجود را حذف نماييد .

سه روش براي ويرايش داده هاي يك سلول وجود دارد:

1-     استفاده از نوار فرمول: محتويات سلول هميشه در نوار فرمول قابل رويت است و به راحتي ميتوانيد آن را ويرايش كنيد.

2-    دابل كليك روي سلول موردنظر: در اين حالت مكانماي تايپ در محل دابل كليك شده، آماده ويرايش داده ها خواهد بود.

3-    استفاده از كليد ميانبر F2 : فشردن اين كليد، سلول را در حالت ويرايش قرار داده و مكانماي تايپ را در پايان كاراكترها نشان ميدهد كه آماده ويرايش داده ها است.

اضافه كردن سطر :

روش اول : در تب Home  گروه Cells  روي دكمه Insert كليك كرده و گزينه Insert Sheet Rows انتخاب كنيد سطر جديد بالاي سطر فعال (سطر مربوط به سلول انتخاب شده) ايجاد ميشود.

روش دوم: يك سطر را انتخاب كنيد  سپس كليد Ctrl را نگهداشته و كليد +(از كليدهاي ماشين حسابي)  را فشار دهيد. سطر جديد، بالاي سطر انتخاب شده، ايجاد مي شود.

اضافه كردن ستون

روش اول: در تب Home گروه Cells روي دكمه Insertكليك كرده و گزينه Insert Sheet Columns را انتخاب كنيد ستون جديد قبل از ستون فعال (ستون مربوط به سلول انتخاب شده) ايجاد مي شود.

روش دوم: يك ستون را انتخاب كنيد  سپس كليدCtrl را نگهداشته و كليد + (از كليدهاي ماشين حسابي) را فشار دهيد. ستون جديد، قبل از ستون انتخاب شده، ايجاد مي شود.


انتخاب چند سطر

انتخاب چند سطر مجاور: ماوس را روي شماره سطر اول قرار داده و هنگامي كه اشاره گر آن به شكل فلش ديده شد، كليد چپ آن را نگهداشته و به سمت شماره آخرين سطر موردنظر حركت دهيد و سپس كليد ماوس را رها كنيد. با اين روش كليه سلول هاي سطرهاي موردنظر انتخاب مي شوند.


انتخاب چند سطر غير مجاور: سطر اول را انتخاب كرده و در حالي كه كليد Ctrl را نگهداشته ايد، سطرهاي Ctrl بعدي را انتخاب كنيد. نگهداشتن كليد Ctrl سبب افزودن سطرهاي بعدي به محدوده انتخاب مي شود.

انتخاب يك يا چند ستون

انتخاب چند ستون مجاور: ماوس را روي نام ستون اول قرار داده و هنگامي كه اشاره گر آن به شكل فلش ديده شد، كليد چپ آن را نگهداشته و به سمت نام آخرينستون موردنظر حركت دهيد و سپس كليد ماوس را رها كنيد. با اين روش كليه سلول هاي ستون هاي موردنظر انتخاب مي شوند.


انتخاب چند ستون غير مجاور: ستون اول را انتخاب كرده و در حالي كه كليد Ctrl را نگهداشته ايد، ستون هاي بعدي را انتخاب كنيد. نگهداشتن كليد Ctrl سبب افزودن ستون هاي بعدي به محدوده انتخاب مي شود.


انتخاب كليه سلول هاي Sheet
قبل از نام ستون A و شماره سطر 1، دكمه اي وجود دارد كه با كليك روي آن، تمام سلول هاي Sheet انتخاب مي شوند .

حذف سطر

روش اول: در تب Home گروه Cells روي دكمه  Delete كليك  كرده و گزينه Delete Sheet Rows را انتخاب کنید  سطر فعال حذف ميشود.

روش دوم: سطر موردنظر را انتخاب كنيد. سپس كليد Ctrl را نگهداشته و كليد – (از كليدهاي ماشين حسابي) را فشار دهيد.


حذف ستون

روش اول : در تب Home گروه Cells روي دكمه  Delete كليك  كرده و گزينه Delete Sheet Columns را انتخاب کنید ستون  فعال حذف ميشود.

روش دوم: ستون  موردنظر را انتخاب كنيد. سپس كليد Ctrl را نگهداشته و كليد – (از كليدهاي ماشين حسابي) را فشار دهيد.

{else}

برای دسترسی به ادامه مطلب می بایستی در وب سایت اشتراک داشته باشید

خرید اشتراک

{/rsmembership}

Leave Comments