درس اول: ( رایگان )
- آشنایی با محیط برنامه
درس دوم:
- پالتها
- نوار ابزارها Toolbars
- جعبه ابزار
درس اول: ( رایگان )
- آشنایی با محیط برنامه
درس دوم:
- پالتها
- نوار ابزارها Toolbars
- جعبه ابزار
آشنایی با محیط برنامه آرشیکد :
پس از راه اندازی برنامه ، محیطی همانند تصویر مشاهده میکنید.
در این درس با نوار ابزارها، پالت ها و جهبه ابزار و کاربرد آن در نرم افزار آرشیکد آشنا خواهید شد.
پالتها:
پالتها در ArchiCAD در ساخت، ویرایش وشناسایی المانها (عناصر ساختاری) به ما کمک میکنند. برای آشکار وپنهان کردن پالتها از منوی Window، فرمان Palates را انتخاب میکنیم. سپس روی نام
پالتی که میخواهیم نشان داده شود، کلیک میکنیم. پالتهای Navigator Took Box، Info Box Quick Option به طور پیش فرض در نرم افزار ArchiCAD نشان داده میشوند. توسط فرمان
Show Main Palettes Only از منوی Window میتوانیم آنها را به صورت هم زمان نمایان کنیم.
چگونه می توانیم در دسنه بندی ابزارها تغییرات ایجاد کنیم؟
نحوه تغییر دسته بندی ابزارها، در جعبه ابزار
این درس طریقه کار کردن با انواع پالت ها در آرشیوکد را توضیح می دهد.
پالت Info و گزینههای موجود برای ابزار انتخابی
یکی از مهمترین پالتها در برنامهٔ ArchiCAD13 پالت Info است. پالت اطلاعات یا Info پارامترهای مختلف ابزار فعال را به ما نشان میدهد. موضوعاتی که در پالت اطلاعات یا Info Box نمایش داده
میشوند برحسب اینکه کدام ابزار ArchiCAD13 فعال باشد، متفاوتاند.
به عنوان مثال اگر ما قصد داشته باشیم که به کمک ابزار Line یک مستطیل ترسیم کنیم، ابتدا باید این ابزار را از جعبه ابزار انتخاب کرده و سپس در پالت Info نوع ترسیم خط مستطیل را انتخاب کنیم. دراین
صورت است که ما قادر خواهیم بود توسط ابزارLine سریعاً یک مستطیل ترسیم کنیم. به یاد داشته باشید که گزینههای نشان داده شده در پالتInfo با توجه به ابزار انتخابی تعیین میشود
به طور پیش فرض پالت Info در زیر نوار ابزار استاندارد قراردارد. برای تمرین هم که شده روی چند ابزار کلیک کنید تا در پالت Info اطلاعات مربوط به هر ابزار نشان داده شود.
چگونه می توانیم در نرم افزار آرشوکد یک دیوار نصب کنیم؟
ترسیم دیوار
روی ابزار دیوار دوبار کلیک میکنیم، تا کادر محاورهای Wall Tool Settings گشوده شود. این کادر محاورهای دارای چندین پانل است که به بررسی گزینههای موجود در آنها میپردازیم.
در این درس با نحوه ترسیم انواع دیوارها آشنا می شویم.
ایجاد دیوار زنجیرهای (Stained Wall)
۱- ابتدا ابزار Wall را انتخاب میکنیم.
۲- یکی از روشهای هندسی Chinned Wall را در پالت Info انتخاب میکنیم.
۳- زمانی که اقدام به رسم اولین قسمت دیوار کردیم، Pet Palette ظاهر میشود. میتوانیم یکی از روشهای رسم دیوار راست یا منحنی را از دستورات موجود در Pet Palette انتخاب میکنیم.
روش ترسیم دیوار ذوزنقه ای، پس از آشنایی با روش هایی ترسیم دیوارها، در این درس با ترسیم دیوار ذوزنقه ای آشنا می شویم.
برای رسم دیوار ذوزنقهای به صورت زیر عمل میکنیم:
۱- در نقطه شروع دیوار کلیک میکنیم.
۲- در نقطه پایانی دیوار کلیک میکنیم.
۳- در این مرحله دیوار با ضخامت تعیین شده در دو فیلد ضخامت، رسم میشود.
در این درس با نحوه ترسیم انواع پنجره ها آشنا می شویم.
رسم یک سقف ساده در پنجرهٔ Floor Plan
یکی از سه روش هندسی اول موجود در پالت Info را انتخاب میکنیم:
* سقف مستطیلی Rectangle
* سقف چند تایی Play roof
*سقف مستطیلی چرخیده Rotate Rectangle
۱) روش هندسی مستطیلی را در پالت Info انتخاب کرده و با کلیک در دونقطه، خط Pivot را رسم میکنیم.
۲) بعد از رسم خط Pivot، مکان نمای ماوس به شکل Eyeball یا کُره چشم تبدیل میشود. برای تعیین اینکه کدام سمت از خط Pivot را به عنوان سمت شروع صفحه سقف انتخاب کنیم، با این مکان نما کلیک میکنیم.
۳) با کلیک در دونقطه پیرامون دیوار، سقف را رسم میکنیم.
۴) با فشردن کلید F۳ وارد پنجرهٔ سه بُعدی شده وسقف را مشاهده میکنیم.
در این درس با روش ترسیم انواع سقف ها آشنا می شویم.
رسم سقف طاقی در پنجرهٔ سه بُعدی
سه روش هندسی برای رسم سقف طاقی در پنجره سه بعدی وجود دارد:
۱) Rounded (گرد)
۲) Symmetrical (متقارن)
۳) Irregular (نامرتب یا بیقاعده)
به یاد داشته باشید که تعریف Cross-section در سه روش بالا متفاوت میباشد.
در و پنجره از مهم ترین قسمت هایی است که در زیبایی منزل تاثبر دارد. در این درس با نحوه ترسیم در و پنجره ها آشنا خواهیم شد.
درها و پنجرهها در نمای Floor Plan
در پنجره Floor Plan، درها و پنجرهها به طور پیش فرض توسط نمادهای استاندارد نمایش داده میشوند. منوی Floor Plan Display Pop-Up در پنجره Door/Window Settings
دارای چهار گزینه برای انتخاب نمادها میباشد:
در این درس با نحوه تغییر حالت ZOOM؛ ایتفاده از ابزار خط کش و... آشنا خاهید شد.
باز کردن یک دیدگاه برش
برای باز کردن یک دیدگاه برش روی نام آن در پالت Navigator دوبار کلیک کرده و یا ازدستورات منو استفاده میکنیم. کافی است که از منوی Windowگزینهٔ Sections را انتخاب
کرده و سپس گزینه Open Section را انتخاب کنیم.
ابزار خط کش (Measure tool)
ابزار Measure درنوار ابزار Standard قرار دارد و به ما اجازه میدهد تا فاصله المانها را از یکدیگر و یا مناطقی در پروژه، اندازه گیری کنیم. به یاد داسته باشید که این ابزار موقتی
بوده و برای مشاهده سریع اطلاعات در صفحه مورد استفاده قرار میگیرد.
آرشبکد نیز مانند دیگر نرم افزارها تنها قادر به بازکردت برخی فایل ها با فرمت های خاص می باشد.
مقیاس پروژه (Scale)
در برنامه ArchiCAD13 ما یک ساختمان را در ابعاد واقعی آن ترسیم میکنیم. اما میتوانیم مقیاس پروژههای خود را تنظیم کنیم. برای تنظیم مقیاسهای پنجره فعال از منوی
Document گزینهٔ Floor plan Scale را انتخاب میکنیم.
توجه کنید که نام گزینههای (Scale) با توجه به نوع پنجرهٔ فعال متفاوت است. ما میتوانیم یکی از مقیاسهای (Scale) استاندارد را از فهرست انتخاب کرده و یا مقداری را وارد کنیم. نام
پنجرهٔ فعال در قسمت Caption پنجره دیده میشود.
در این درس با نحوه ذخیره فایل ها در نرم افزار آرشیکد آشتا خواهیم شد.
All Images (SGI، PSD، Bmp، Gif، Jpg، JFI
انواع مختلف فایلهای تصویری را میتوانیم به عنوان یک تصویر مدل باز کنیم اما این فایلها در پنجرهٔ جداگانه خود باز میشوند نه در پنجرهٔ اصلی برنامه ArchiCad.
DWF File) DWF)
Drawing Web Format یک فرمت گرافیکی برداری دو بعدی است که توسط شرکت Autodesk برای استفاده در وب ساخته میشود. این فرمت از ناما، اطلاعات لایهها و Hyperlink
پشتیبانی میکند.
فایل DWF محتوای تمامی المانهای ترسیمی با چند استثنا و محدودیت میباشد که عبارتند از:
تنها تصاویر مستقیم میتوانند در فایل DWF قرار گیرند و شامل دورینها نمیشود.
DXF/DWG File (DXF، DWG)
فرمتهای DXF، DWG مهمترین فرمتهای مورد استفاده در برنامه CAD میباشند. اگر این فرمت را انتخاب کنیم، دکمهٔ Setting در پنجره Open ظاهر میشود که با کلیک روی آن
پنجره DXF، DWG Translation Setup گشوده خواهد شد.
ترسیم خطوط از آسانترین درسهای قسمت آرشیکد می باشد.
خطوط یا Lines
با استفاده از ابزار Line (خط) ما میتوانیم المانهای خطی به صورت منحنی یا مستقیم در برنامهٔ ArchiCAD ایجاد کنیم. برای رسم خطوط باید از روشهای هندسی که برای رسم آنها
وجود دارد، استفاده کنیم. این المانها عبارتند از:
بخش مستقیم تکی، بخشهای خطی منحنی و راست زنجیرهای، مستطیلها و مستطیلهای چرخیده.
کمان دایرهای و دوایر کامل
کمان بیضوی و بیضیهای کامل
چند خطیهای خمیده یا راست
منحنیهای طبیعی، منحنیهای بزییر (Bezier Curve)، خطوط و منحنیهای بدون شکل.
در هر نرم افزاری می توانیم دایره را ترسیم کنیم . در این درس با نحوه ترسیم دایره در آرشیکد آشناخواهید شد.
رسم کمان، دایره و دایره کامل
برای رسم یک کمان، دایره و یا دایره کامل، ابزار Arc/Circle را از جعبه ابزار انتخاب کرده و یکی از روشهای هندسی رسم را در پالت Info انتخاب میکنیم. روشهای ترسیم از سمت
چپ به راست عبارتند از:
از مرکز یا Center point
سه نقطه یا Three Points
نقاط مماس یا Tangent point
تغییر طول ترسیمات منحنی
ما میتوانیم به کمک یکی از دستورات موجود در pet palette، محیط یا شعاع یک خط منحنی و یا یک دیوار منحنی، کمان یا دایره را ویرایش کنیم. در ادامه به بررسی این دستورات
میپردازیم.
در این درس خواهید آموخت که چگونه می توانیم تغییراتی را در منحنی ترسیم شده ایحاد کنیم.
جابه جایی یک گره
دستور Modify Spline Path را در Pet Pallet انتخاب کرده و سپس بدون تغییر دستگیرههای ویرایشی آن را جا به جا میکنیم.
یکپارچه کردن منحنیهای متصل
ما میتوانیم منحنیهایی را که به صورت جداگانه ترسیم شدهاند اما گرههای آنها به یکدیگر متصل است، به صورت یکپارچه ایجاد کنیم. برای یکی کردن منحنیها به صورت زیر عمل
میکنیم:
۱) منحنیها را به کمک ابزار فلش انتخاب میکنیم. فقط کافی است که یک کادر انتخاب به دور آنها بکشیم تا منحنیها انتخاب شوند.
۲) از منوی Edit گزینه Reshape را انتخاب میکنیم.
۳) گزینه Unify را انتخاب میکنیم.
۴) منحنیها به صورت یکپارچه ایجاد میشوند.
در این درس با برخی اصطلاخات فنی در نرم افزار آرشیکد آشنا می شوید.
خطوط شبکه یا Grid
دستور Grid یا شبکه، خطوطی را با فواصل منظم در صفحهٔ طراحی ArchiCAD13 ایجاد میکند. این خطوط در تمامی قسمتهای طرح دیده میشوند. به طور کلی دو نوع خطوط شبکه
در ArchiCAD13 وجود دارد:
1- شبکه مغناطیسی یا گیره دار (Snap Grid)
2- شبکه ساختاری (Construction Grid)
در پایان این درس خواهید آموخت چگونه یک کاربر ایجاد کنید و نحوه کار با خطوط زاهنما را خواهید آموخت.
ایجاد یک User Origin یا مبدأ کاربر
دو روش برای ایجاد یک User Origin وجود دارد:
با استفاده از صفحه کلید میتوانیم User Origin را ایجاد کنیم. کلیدهای Shift، Alt را فشرده نگه داشته و مکان نمای ماوس را روی گرهای که میخواهیم User Origin به آن مکان
منتقل شود. منتقل میکنیم.
با استفاده از دکمهٔ User Origin که نوار ابزار Standard وجود دارد میتوانیم User Origin را ایجاد کنیم. این روش باعث میشود تا بتوانیم مبدأ را به هر مکانی منتقل کنیم. ابتدا روی
User Origin کلیک کرده وسپس روی مکانی در صفحه کلیک میکنیم. مبدأ به آن محل تغییر مکان میدهد.
در درس قبلی با نحوه ترسیم و استفاده از خطوط راهنما آشنا شدید. حال خواهید آموخت که چگونه خطوط راهتما را حذف کنید.
حذف خطوط راهنما
* خطوط راهنما بعد از پایان عملیات ویرایش حذف میشوند. همچنین با فشردن کلید ESC بعد از پایان کار نیز حذف میگردند. اولین باری که کلید ESC را فشار دهیم، عملیات لغو شده و فشردن دوباره کلید ESC خطوط راهنما را حذف میکند.
* اگر بخواهیم که به طور دستی خطوط راهنما را حذف کنیم، فقط کافی است که مکان نما را روی آن قرار داده و کلیک راست کنیم. از منوی ظاهر شده گزینه ی
Remove Guide Line را انتخاب میکنیم.
در این درس با نحوه استفاده از خط کش ها آشنا خواهید شد. در پایان این درس خواهید آموخت که چگونه می توان اندازه گیری صحیح در نرم افزار آرشیکد انجام داد.
نمایش خط کشها (Hotspot)
ما میتوانیم علاوه بر ابزار Measure، خط کشها را نیز در محیط برنامه نشان دهیم. برای نمایش خط کشها ازمنوی View فرمان Ruler را انتخاب کرده و یا روی آیکن آن در نوار
ابزار استاندارد برنامه کلیک میکنیم. خط کشها موقعیت ما را در محیط طراحی نشان میدهند. اگر روی خط کش کلیک راست کنیم، یک منو نشان داده میشود که دارای سه گزینه است:
گزینه Ruler: باعث آشکار و پنهان شده خط کشها در محیط برنامه میشود.
گزینه Cursor Projection: خطوط راهنمایی را به مکان نمای ماوس متصل میکند که باعث رسم آسانتر میشود.
گزینه Working Units: باعث باز شدن کادر محاورهای شده و این امکان را میدهد تا واحد کاری برنامه را تعیین کنیم.
واقعا فکر می کنید کامپیوتر را فقط در کلاس های آموزشی گران قیمت و یا با کمک استاد خصوصی می توان یادگرفت؟ کاربران وب سایت آموزش کامپیوتر نظر دیگری دارند! ما به شما تضمین می دهیم کامپیوتر برخلاف تصور شما بسیار ساده، شیرین و جذاب است و در هر سنی می توانید مهارت کار کردن با کامپیوتر را آموزش ببینید