By پشتیبان on چهارشنبه, 19 بهمن 1390
Category: آموزش اکسل

درس هفتم آموزش اکسل

در درس هفتم اکسل مروری داریم بر چرخش سه بعدی نمودار، سپس اصول ایجاد فرم ورود اطلاعات را توضیح می دهیم و  اصول مرتب کردن سطرها و ستونهای لیست را شرح می دهیم. در انتها کار با Auto Filter و Subtota را شرح می دهیم

چرخش سه بعدی نمودار

با استفاده از چرخش سه بعدی نمودار، می توان زاویه قرارگیری نمودار را تغییر داد:

1-    روی نمودار کلیک راست کنید.

2-    از منوی باز شده گزینه 3 D Rotation را انتخاب کنید. کادر Format Chart Area باز میشود در حالی که گزینه 3 D Rotation در سمت چپ آن انتخاب شده است

3-    حال در سمت راست کادر، زوایای دو قسمت Y و X را تغییر دهید.

{rsmembership category="1"}

نرم افزار اکسل امکانات زیادی برای ایجاد و مدیریت لیستهای اطلاعات ارائه می دهد. منظور از لیست، جدول حاوی اطلاعات است که معمولاً هر سطر آن تحت عنوان (  رکورد ) مشخصات یک قلم داده را دربر می گیرد و ستونهای آن یا (فیلدها) به مشخصات اقلام اختصاص دارد.

شناسایی اصول ایجاد فرم ورود اطلاعات

فرم ورود اطلاعات یکی از امکاناتی است که Excel رای سهولت در وارد کردن داده های لیست ارائه می دهد. برای دسترسی به این قابلیت، از دستور Form استفاده می کنیم. این دستور، از جمله دستوراتی است که در Ribbon های Excel وجود ندارد. برای صدور چنین دستوراتی لازم است یک دکمه میانبر از آنها در نوار Quick Access داشته باشیم.

برای این منظور، مراحل زیر را طی کنید:

1-    روی نوار Quick Access کلیک راست کنید.

2-    از منوی باز شده گزینه Customize Quick Access Toolbar… را انتخاب کنید.

3-    کادر Excel Options باز می شود.

4-    از منوی Choose commands from گزینه Commands Not in the Ribbon را انتخاب کنید دستوراتی که در Ribbon نیستند، در لیست نمایش داده می شوند.

5-    از این لیست، گزینه Form را انتخاب کرده و روی دکمه Add کلیک کنید.

6-    روی دکمه OK کلیک کنید. مشاهده می شود که دکمه Form به دکمه های نوار Quick Access اضافه شده است.

7-    اکنون یکی از سلولهای لیست را انتخاب کرده و روی دکمه Form کلیک می کنیم.

شناسایی اصول مرتب کردن سطرها و ستونهای لیست

در اکسل می توانیم داده های لیست را بر حسب هر یک از فیلدها (ستونها) مرتب کنیم.

برای مرتب کردن این لیست بر اساس ستون مراحل زیر را طی می کنیم:

1-    یکی از سلولهای ستون را انتخاب میکنیم.
2-    در تب Data گروه Sort & Filter روی دکمه Sort A to Z  

کلیک می کنیم.

شناسایی اصول کار با Auto Filter

در لیستهای طولانی برای مشاهده داده های خاص میتوان از قابلیت Filter استفاده کرده و نمایش اطلاعات را بر اساس یک یا چند داده خاص محدود کرد. بعنوان مثال در لیست شکل زیر  هنرستانهای دولتی و غیر انتفاعی در دو رشته کامپیوتر و حسابداری مشاهده می شوند. با استفاده از Filter می توانیم تنها اسامی هنرستانهای دولتی را در این لیست مشاهده کنیم. مراحل انجام عملیات را با همین مثال طی می کنیم:


1-    یکی از سلولهای لیست را انتخاب کنید
2-    در تب Data گروه Sort & Filter روی دکمه Filter 

کلیک کنید عناوین لیست مانند شکل زیر دیده می شود.


3-    روی فلش پایین رونده کنار عنوان (نوع ) کلیک کنید همانطور که در شکل مشاهده می شود، گزینه (Select All) در وضعیت انتخاب شده قرار دارد. به این معنی که در این ستون، کلیه داده ها نمایش داده شده است.

4-    با کلیک در کادر انتخاب گزینه ،(Select All) انتخاب فعلی لغو شده و میتوانید تنها گزینه دولتی را انتخاب کنید. پس از کلیک روی دکمه OK داده های لیست فیلتر شده و تنها رکوردهایی که از (نوع) دولتی هستند، نمایش داده می شود.

شناسایی اصول کار با Subtota

از قابلیت Subtotal برای محاسبه زیرمجموع استفاده می شود. روش بکارگیری و مزایای استفاده از آن را با مثالی بررسی می کنیم دانش آموزی ساعات مطالعه چهار درس خود را در تاریخهای مختلف در جدول زیر  ثبت کرده است با استفاده از Subtotal مجموع ساعات مطالعه هر روز و جمع کل ساعات مطالعه این دانش آموز را محاسبه می کنیم. از آنجا که قرار است زیر مجموع برای هر روز محاسبه شود، ابتدا لیست را بر اساس ستون تاریخ مرتب می کنیم.

1-    یکی از سلولهای لیست را انتخاب کرده و روی دکمه Subtotal   

کلیک می کنیم .

2-    کادر Subtotal باز می شود.



3-    تنظیمات پیش فرض این کادر حاکی از آن است که جمع ساعات مطالعه هر روز محاسبه شده و در زیر داده های همان روز نمایش داده می شود.

4-    این تنظیمات را با کلیک روی دکمه OK تایید می کنیم. لیست به صورت شکل زیر دیده می شود.
 

{else}

برای دسترسی به ادامه مطلب می بایستی در وب سایت اشتراک داشته باشید

خرید اشتراک

{/rsmembership}

Leave Comments