By پشتیبان on یکشنبه, 22 آبان 1390
Category: آموزش فتوشاپ

آموزش فتوشاپ مقدماتی CS5 درس سوم

درس سوم آموزش فتوشاپ را با آموزش ایجاد سبک برای لایه آغاز می کنیم در آموزش های گذشته به این نکته اشاره کوتاهی کردیم که در این درس از آموزش فتوشاپ به طور مفصل راجع به آن بحث می کنیم. آنچنانکه قبلا هم اشاره کردیم در این گزینه که به شکل زیر است می توان افکت ها یا سبک های مختلفی را روی یک لایه ایجاد کنیم که کاربرد زیادی دارد مخصوصا بر روی لایه های متنی. برای دسترسی به این افکت ها و اعمال آنها بر یک لایه (به غیر از پس زمینه Background) از چند مسیر میتوان استفاده کرد:

1.    بر روی علامت fx واقع در سمت چپ و پایین باکس Layers کلیک کنید.

2.    روی لایه مورد نظر (لایه فعال) در پنل Layers دوبار کلیک کنید.

3.    از مسیر Menu Bar > Layers > Layer Style . . . یکی از گزینه ها را به دلخواه انتخاب کنید.

با انتخاب هر گزینه یک افکت بر روی آن انجام میشود که هر کدام ، کارایی هایی که دارد را برایتان در زیر توضیح داده شده است.

{rsmembership category="1"}
Drop Shadow (انداختن سایه)

از اسم این افکت معلوم است که چه کارایی دارد که آن را به طور مفصل توضیح خواهیم داد:

1.    حالت ترکیب رنگ سایه
2.    رنگ سایه (که با کلیک بر روی این مستطیل میتوانیم رنگ مورد نظر خودمون رو تعیین کنیم).
3.    میزان تراکم سایه
4.    زاویه تابش نور به لایه
5.    اعمال تغییرات زاویه تابش به  دیگر لایه های طرح (با غیر فعال بودن این گزینه انجام تغییرات در زاویه تابش نور تنها برای همان لایه اعمال میشود)
6.    فاصله سایه از لایه
7.    درصد پاشیدگی و انتشار سایه
8.    اندازه سایه
9.    تراز کنترل کننده سایه
10.    درصد افزودن Noise به سایه ( Noise : تعداد المان های تصادفی تشکلیل دهنده سایه)
11.    ذخیره سبک ایجاد شده در پالت سبک ها (Style)
12.    پیش نمایش طرح در حین اعمال افکت (که توصیه می شود هرجا با گزینه Preview مواجه شدید تیک آن را بزنید زیرا باعث میشود زمانی که تنظیمات را انجام میدهید همزمان اتفاقی که روی لایه می افتد را ببینید).

Inner Shadow ( سایه داخلی )

این افکت همان کار Drop Shadow  را انجام میدهد با این تفاوت که این بار نور از همه جهت به  لبه های لایه تابیده و سایه به سمت داخل لایه رانده می شود.



Outer Glow ( درخشندگی خارجی )

این افکت به گونه ای طراحی شده است که نوری ( با رنگ دلخواه ) از سمت لایه به سمت بیرون تابیده میشود و تشعشعات نور از لبه های لایه نمایان میشود.این افکت در صورتی که رنگ خود لایه همرنگ نور و به رنگ روشن باشد جلوه بیشتری دارد و لایه نورانی تر دیده میشود. در این پنجره چند آیتم جدید به کار گرفته شده است.


1.    انتخاب رنگ نور
2.    تکنیک انتشار نور
3.    کنترل کننده نسبت و میزان تغییر نور با توجه به نوع منحنی تراز

4.    کنترل کننده تراکم و رنگ شیب نور

در قسمت انتخاب تکنیک دو گزینه وجود دارد یکی معنای نرم تر (Softer  ) و دیگری ( Precise).در صورت انتخاب گزینه دوم تداخل نور کم تر شده و نور دقیقا با توجه به شکل لبه های لایه تابانده می شود . در این حالت، لایه خود منشاء نور است.



Inner Glow ( درخشندگی داخلی)

این افکت کار افکت Outer Glow  را انجام میدهد با این تفاوت که نور به داخل ایجاد میشود و لایه ما باید به رنگ تیره باشد تا افکت بر روی آن اعمال شود.

Bevel And Emboss (حجم دهی و برجسته کردن )

کلمه Emboss به معنی برجسته کردن و کلمه Bevel به معنای مخروطی ، مورب ، گونیا و اریب تراشیدن است. پنجره تنظیمات این گزینه چند آیتم متفاوت نسبت به پنجره افکت های قبلی را در خود جای داده است.


1.    نوع سبک حجم دهی
2.    تکنیک حجم دهی
3.    میزان تورفتگی و عمق برجستگی لبه
4.    جهت تو رفتگی
5.    میزان هموار کردن برجستگی
6.    زاویه تابش نور از بالای لایه
7.    منحنی تراز
8.    استفاده از بافت در متن لایه




کاربرد ویژه افکت Bevel And Emboss در طراحی دکمه ها در سایت ها قابل استفاده است.

Satin ( لک و آلودگی )


کار این افکت انداختن لک و پیس روی لایه است و نوعی حالت زنگ زدگی را برای لایه تداعی میکند .

Color Overlay (روکش رنگی )

این افکت برای این میباشد که بخواهیم لایه های که از یک بافت یکنواختی برخوردارند را رنگ آمیزی کرد مانند لایه های متنی ، خطوط و شکل (Shape ) و ...

این افکت بسیار پر کاربرد است برای همین برای سریع تر استفاده کردن از آن میتوانید از کلید Ctrl+J را به کار برد.


Gradient Overlay (روکش با شیب رنگ)

کار این افکت همانند افکت قبلی است با این تفاوت که در افکت قبل یک رنگ تخت به وجود می آورد اما این افکت رنگ هایی به وجود می آورد که دارای شیب رنگی است یعنی میتوانید از چند رنگ در جهات مختلف استفاده کنید که در پنل این افکت نمونه هایی در اختیار گذاشته است.

1.    نوع شیب رنگی
2.    سبک اعمال شیب رنگ

با کلیک روی زبانه سمت راست مستطیل Gradient باکس مربوط به حالت های مختلف نمایان خواهد شد.

هر کدام از این گزینه ها یک حالت خاص ایجاد میکند که میتوانید آن را امتحان کنید.

توجه داشته باشید که برای اینکه رنگ گرادینت را تغییر دهید لازم است رنگ های Background و Foreground را تغییر دهید.


نمونه کاری که به Gradient روی آن اعمال شده:

Pattern Overlay ( روکش با بافت )

در این افکت به جای رنگ های تخت یا شیب دار از بافت استفاده میکنیم برای مثال یک شکل دارید که میخواهید بافت چوب به آن بدهید میتوانید با استفاده از این افکت این کار را انجام دهید.

به روش های مختلف این کار را می توانید انجام دهید . خود این پنل چند Pattern را از قبل در اختیار گذاشته اما محدود است.

روش دیگر این است که خودمان عکس یک بافتی را وارد برنامه کنیم و بخواهیم آن را روی لایه مون اعمال کنیم. در اینجا هر دو راه را به شما آموزش می دهیم.

راه اول:


راه دوم:

این راه با استفاده از ابزاری است که بعدا آن را به طور مفصل توضیح خواهیم داد اما اینجا اشاره کوچکی به آن می کنیم


A.    تصویری که میخواهید به عنوان بافت از آن استفاده کنید را وارد برنامه کنید بعد ابزار انتخاب مستطیلی که به شکل زیر است را انتخاب نمائید.


B.    از منوی اصلی (Menu Bar) و در زبانه Edit گزینه Define Pattern را انتخاب نمایید.

C.    در پنجره باز شده بافت را با نام دلخواه ذخیره کنید.


این بافت در باکس Pattern پنجره افکت Pattern Overlay ظاهر میگردد. و کار در نهایت به این شکل می شود: 

Stroke (خط کشی دور لبه )

این افکت در این نرم افزار بسیار پرکاربرد است برای مثال لایه ای داریم که شامل چند نوشته میشود و یا یک شکل است و برای بهتر دیده شدن آن و یا ایجاد یک فضای زیبا برای آن از این افکت استفاده میکنیم .

{else}

برای دسترسی به ادامه مطلب می بایستی در وب سایت اشتراک داشته باشید

خرید اشتراک

{/rsmembership}

Leave Comments