By پشتیبان on دوشنبه, 07 آذر 1390
Category: آموزش آتوکد

درس ششم اتوکد دو بعدی


نحوه اجرا:

پس از انتخاب ابزار، دو نقطه را به عنوان ابتدا و انتهای یک از قطرهای بیضی انتخاب کنید و سپس نقطه سوم را جهت تعیین قطر دیگر انتخاب کنید.

 

 



نحوه اجرا:


Pattern : این قسمت نوع هاشور را انتخاب کنید.
Angle : زاویه قرار گیری هاشور را می‌توانید تنظیم کنید.
Scale : مقیاس هاشور ترسیمی را تنظیم کنید.
Add: Pick Points : با انتخاب این گزینه، باید درون موضوعی که باید هاشور زده شود کلیک کنید و بعد کلیک راست یا اینتر کنید که دوباره به پنجره تنظیمات برگردید.

 

 




Add Select Objects : با انتخاب این گزینه، اگر موضوع یکپارچه باشد فقط کافی است که روی آن کلیک کنید تا انتخاب شود و اگر هم یکپارچه نبود باید کل آن موضوع را انتخاب کنید تا به حالت انتخاب درآید و بعد کلیک راست یا اینتر کنید تا دوباره به پنجره هاشور برگردید.

پس از اعمال هاشور مورد نظر و تنظیم مقیاس و زاویه روی OK  کلیک کنید.




نحوه تعریف

Block


Ribbon: Insert tab Block panel Create
Menu: Draw Block Make
Toolbar: Draw

 

بلوک‌ها از جمله امکانات جالب توجه برنامه اتوکد هستند که از نظر بعضی از کاربران بدون آن‌ها کار ترسیم سخت و طاقت فرسا می‌باشد. در حقیقت یک بلوک مجموعه‌ای از چند موضوع واحد، شناخته می‌شود. برای تعریف بلوک‌ها از فرمان Block  استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 


بخش‌ها و گزینه‌های مختلف این پنجره عبارتند از:

Name: در مقابل این عبارت نام بلوک مورد نظر را وارد کرده و یا در صورت تمایل به ویرایش محتویات بلوک‌های قبلی پرداخته و از لیست بازشوی مقابل آن نام بلوک دلخواه را انتخاب کنید.

Base Point: در این بخش نقطه پایه درج بلوک را مشخص می‌کنید. می‌توانید با کمک دکمه Pick Point نقطه‌ای را از صفحه نمایش، انتخاب کرده و یا در مقابل عبارت‌های: X، Y، Z مختصات نقطه‌ای، نقطه پایه را مشخص نمایید.

Object: این بخش به منظور انتخاب موضوعات عضو بلوک به کار می‌رود. چنانچه دکمه سمت چپ یعنی Select Object آمده است کلیک کنید، در محیط ترسیم قرارگرفته و از میان موضوعات موجود، موضوعات دلخواه را انتخاب می‌نمایید. همچنین می‌توانید با کلیک کردن دکمه سمت راست این بخش یعنی Quick Select انتخاب‌های لازم را انجام دهید.

Retain : انتخاب این گزینه باعث می‌شود موضوعات انتخاب شده پس از تعریف بلوک به‌‌ همان صورت گذشته خود بر روی محیط ترسیم باقی بمانند.

Convert to Block :اگر این گزینه را انتخاب کنیم، موضوعات اصلی نیز خود پس از تعریف بلوک، تبدیل به بلوک خواهند شد.

Delete: انتخاب این گزینه موجب حذف موضوعات اصلی از صفحه نمایش می‌شود.

Leave Comments